onsdag 31 december 2008

Utmaningen - 5 hyllvärmare mindre

Jag har utmanat mina bokälskande och boksamlande vänner till att ta tag i gamla olästa böcker under 2009 års första halva. Utmaningen går ut på att läsa minst 5 böcker som av diverse anledningar blivit stående olästa en tid.

För den som tycker att 5 böcker på ett halvår är en småsak går det bra att öka antalet, och vi behöver inte från början välja ut vilka vi hoppas få lästa, utan kan anmäla ett större antal som blir vårt startfält så att säga, och som det är fritt att välja ur. Dock ska det vara böcker som finns i hemmet på startdagen - nyårsdagen för dem som är med från början. Jag har en känsla av att alla som deltar vet med sig vilka hyllvärmare de vill passa på att få ur vägen.

Jag har bett deltagarna skicka in ett eller flera foton på sitt startfält, så att vi inte råkar smyga med nyinköp bland våra 5. Sådana får självklart läsas i mängder under tiden, men räknas inte som en bedrift i utmaningen.

På den här bloggen hoppas jag att de deltagande ska vilja lägga upp sina bilder och om det är svårt att se titlarna skriva in dem i texten. Det hade också varit trevligt med kommentarer till böckerna. Åtminstone jag har minnen till var införskaffad bok liksom ursäkter till varför den blivit stående...
Efterhand som böcker blir lästa hade det också varit kul med tankar och tycken.

Jag deltar självklart också själv i denna utmaning och har skapat den som en del i min strävan att en dag kunna påstå att jag har läst samtliga böcker i min bokhylla. Kanske inträffar denna dag äntligen under 2009.

Alla som känner sig sugna på att få läst lite gammal och god (varför har du annars en gång införskaffat/valt att behålla den?!) skåpmat är välkomna att delta. Rota fram en bokhög och anmäl dig till hyllvärmarsällskapet via denna vår blogg. Sista datum för anmälan är 29 juni 2009. ;)

Välkomna!

Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar