onsdag 31 december 2008

Cecilias stapel



Eremitkräftorna - Anne B Ragde
Den vita borgen - Orhan Pamuk
Väckarklocka - Elin Wägner
Lipstick Jungle - Candace Bushnell
The Edible Woman - Margaret Atwood
Dead Simple - Peter James
Kvinnorummet - Marilyn French
Backlash - Susan Faludi
Ställd - Susan Faludi

Jag har jobbat ett bra tag på att läsa undan böcker som blivit stående i mina bokhyllor, och har med tiden hunnit med de flesta av mina riktigt gamla (i hylltid mätt). Alldeles innan utmaningen börjar läser jag Bröderna Karamazov som jag köpte i ett 3x Dostojevskij-bokpaket på en bokrea för åtminstone 15 år sedan...
Äldst bland böckerna ovan är båda Faludis böcker som jag köpte 2003 när jag höll på att utbilda mig till feminist. Ställd är köpt på Gregers antikvariat i Malmö och Backlash på Adlibris - och är egentligen den enda nyköpta boken bland mina. Den vita borgen är inte begagnad men skadad och räddad från slasken snarare än inköpt. Kanske räknas den också som ny.

När jag först rensade ut alla olästa böcker från mina hyllor hade jag över 50 stycken totalt (en del som jag läst men hunnit glömma ingick också). Detta är minst 3 år sen och jag är alltså fortfarande inte klar. Detta då det tillkommit böcker lite då och då - trots köpstopp på böcker i långa perioder (man kan ju alltid önska sig i julklapp :)). Ni förstår kanske att jag behöver en utmaning för att ta mig till slutmålet: att inte ha mer än en eller ett par oläst - nyligen införskaffade - böcker liggande hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar