lördag 23 juni 2012

Howards End

Howards End är min fjärde hyllvärmare för våren 2012 och en bok jag velat läsa väldigt länge. Jag har en gång sett filmen, fast det var många, många år sedan och jag mindes den inte när jag nu såg om den i samband med att jag läste boken.

Jag trodde att jag skulle tycka väldigt mycket om boken, men riktigt så blev det inte. Jag fann språket styltigt, handlingen svår att komma in i och karaktärerna inte speciellt sympatiska. Det gick så långt att jag bytte från min engelskspråkiga bok till en lånad svensk version, men bytet gjorde ingen större skillnad. Däremot tyckte jag bra om filmen, och att se den skänkte också något lite extra till boken. Kanske är det det visuella; den tiden är så vacker, och miljöerna lika så. Sevärd film om inte annat.

Nu har jag en hyllvärmare kvar som jag försökt påbörja, men inte alls känner för att läsa just nu: Yvonne Hirdmans Den röda grevinnan. Jag är övertygad om att det är en bok som kommer att falla mig i smaken, men jag känner att jag helst vill läsa något lätt och snabbläst just nu, så vi får se hur långt jag hinner med den innan halvårsskiftet, som närmar sig med raska steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar