onsdag 19 maj 2010

Nr 3: Death by Darjeeling

Jag har ju glömt att skriva om min tredje hyllvärmare: Death by Darjeeling av Laura Childs, som är den första boken i hennes Tea Shop Mysteries-serie.

Det är verkligen ett nöje att läsa hyllvärmare när de är av det här slaget. Det är definitivt lättare litteratur, crime och nästan lite chic lit:igt, men inte chic lit ändå; Cozy Mystery är det, för det finns en hel subgenre, så klart. Mordhistorier, men av en lättare sort.

Death by Darjeeling utspelar sig i amerikanska södern och centreras kring te-café&butiksägarinnan Theodosia Browning. Den är varm och gullig, om än inte helt oförutsägbar. Mysig stämning och mycket om te, även faktamässigt, invävt i texten. Jag kommer så småningom att ge mig på även nummer 2 i serien: Gunpowder Green. Men först mina två sista hyllvärmare!

2 kommentarer: