lördag 23 januari 2010

Kackorlackorna är avklarade

Inger Alfvéns "Ur kackorlackors levnad" är min första lästa bok i denna tredje omgång (även om jag inte deltog i omgång två). Den tog längre tid att läsa än jag trott. Det beror inte på att boken är dålig, utan på att personerna i den i mitt tycke är väldigt otrevliga/jobbiga.

Boken handlar om barndomsvännerna Henrik och Torsten, framförallt när de träffas igen första gången på nio år på Henriks båt i Västindien. Med är också Eva, som båda var förälskade i men som valde Henrik, och Torstens nuvarande flickvän Marianne (som doktorerar i kackerlackors sexualliv). Boken är i fyra delar där alla huvudpersonerna berättar sin version. Det är intressant att se hur olika de uppfattar situationerna, men eftersom deras personligheter är ganksa jobbiga tog det emot att läsa. Men det blir bättre efterhand, för boken börjar med Henriks berättelse, och hans personlighet har jag mest emot ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar