lördag 28 mars 2009

Varning utfärdas!

Nu är jag äntligen klar med min nummer fem, Vera Efrons "Du en av oss", en dokumentärroman. Den handlar om en tysk kvinna under andra världskriget. Hon är nazistmotståndare men inkallas för att arbeta för tyska underrättelsetjänsten eftersom hon talar svenska. Hon flyttas till Sverige, värvas av svensk underrättelsetjänst för att spionera och blir passionerat förälskat i sin svenske kontaktman. Det låter rätt bra va? Men huvaligen så illa skriven den här boken är. Det är skratt som porlar som bäckar, folk som hjälplöst dras till varandra och kvinnor som bärs fram "på kärlekens vingar". Dessutom oändliga upprepningar samt kapitel som utspelar sig hos en lynnig Stalin och hans nervösa medarbetare, eller hos en kraftlös Per Albin som brottas med invasionshot och hjärtfel. Dessa kapitel fungerar helt och hållet som informationsdumpningsplatser och är helt olidliga. Ska jag vara riktigt elak så förstår jag varför författarinnan är utgiven på eget förlag. Boken skulle verkligen mått bra av en stark redaktör... Jaja, nu är den avklarad och jag kan fortsätta till nästa hyllvärmare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar