lördag 14 mars 2009

Tada!!

Då tror jag minsann att jag har klarat utmaningen! Har nyss vänt sista bladet i The Edible Woman och känner mig ypperligt nöjd; både med boken och avklarad utmaning. Det var en mycket bra bok att ha som den som tog mig över strecket. Atwood förblir favoritförfattaren och befäster sin titel ytterligare efter den här boken. Boken får mig också att inse att det var en bra sak för mig det här med att utmana mig själv (och andra) till att ta tag i böcker som blivit stående: Alla de jag läst inom ramen för utmaningen har gett mig något, på olika plan, och jag kan fortfarande inte riktigt förstå varför de blivit stående. Eller jag vet ju varför - bokkonkurrens och köplust - men jag förstår inte varför jag vet detta och ändå låter det vara så. Men inte längre! Mina hyllvärmare kommer snart (kanske inte snart snart) att vara ett minne blott =)

För jag tänkte fortsätta. Ett par andra har ju också frågat om hur vi fortsätter sen. Ett förslag är att när vi är klara med de 5 första så firar vi, nöjda med oss själva, och känner efter om vi är redo att ta oss an fler. Det är ett ganska bra tillfälle att få röjt bland sådant som blivit stående. I så fall kan man ju anmäla en klump nya (gamla men nya i utmaningen) böcker i valfritt antal och helt enkelt fortsätta att beta av så många man orkar och vill fram till ursprunglig utmanings-dead-line som var sista juni.

Det här med att 'anmäla' böcker är mer för att sätta lite press på sig själv: ha ett mål och arbeta sig mot det, men annars kan vi ju precis lika bra hålla koll på oss själva att vi läser böcker som blivit stående (vi har ingen direkt definition på hyllvärmare annat än att det är böcker som är inköpta/lånade före 1 januari 2009 då utmaningen startade. Nyare böcker får du gärna läsa så klart, men räknas inte här) och bara anmäla en i sänder efterhand som vi börjar på dem.

Det är trevligt med uppföljning. Om nån som hoppar av helt, om man ger upp på en bok och vill byta ut den (och gärna en rad om vad du gör med boken då: ställer du bara tillbaka den i hyllan och hoppas på att du känner för att läsa den i framtiden?).

Jag hoppas på kommentarer från er som är sugna på att läsa vidare efter de 5. Under tiden fortsätter jag på de böcker jag anmälde när jag först gav mig in i det här. -------->

Om Margaret Atwoods The Edible Woman skulle jag kunna skriva mycket. Det är så härligt att läsa en bok som är mycket mer än bara en historia. Det här är bokcirkels/diskussionsmaterial och väldigt intressant. Fascinerande att hon var så ung när hon skrev den. Läsvärd!

2 kommentarer:

  1. Woohoo! Grattis! Jaha, så nu får man lägga till Atwwod till min redan digra "måste-läsa"-lista....

    SvaraRadera