torsdag 26 mars 2009

Sista hyllvärmarna ut?

Carramelodis dammsamlare

Här kommer nu nästan halvtid in på utmaningen, mina utvalda hyll-liggare. Har hållt på att läsa sedan startdatumet men inte fått tummen ur att lägga upp bild på dem mm. förrän nu!

Jag har valt fem stycken i mitt tycke ganska blandade böcker ; Först Pressa läpparna här av Agneta Klingspor, en roman om kärlek och ett destruktivt förhållande. Fick den i julklapp och kände att det var lika bra att få utläst den först..(låter kanske som något jobbigt man bara vill ha ur vägen men jag brukar ofta slänga mig över julklappsböcker först). Nästa bok är Tyst hav av Isabella Lövin som handlar om utfiskningen av våra hav och en faktabok om miljön kan man nog också säga. Det var min chef på jobbet som rekommenderade den och det är jag glad för, tror lätt den hade blivit en bok som man gärna velat läsa men inte kommit till skott med annars. Tredje boken (som jag håller på med just nu) heter Urspårade och andra noveller av Maksim Gorkij. Fastnar lite då och då för ryska författare, gillar sättet de beskriver saker på, på något vis och detta är ett fynd från en bokloppis! Bok nummer fyra blir Kalaharis skrivmaskinsskola för män av Alexander McCall Smith. Denna serie om den kvinnliga privatdetektiven Mma Ramotswe i Botswana har jag följt sedan några år och de är riktiga feel-good böcker; väldigt trevliga att sitta och läsa i solen med en kopp te eller kaffe. Den här boken är nr 4 i serien som jag tror består av 7 böcker eller något sånt. Sista boken är en födelsedagspresent från förra året (av Cecilia initiativtagaren till denna blogg!:)) och heter 100 sätt att rädda världen, skriven av Johan Tell. Boken innehåller praktiska vardagstips för den som vill leva lite mer miljövänligt, är skriven på ett lättfattligt vis och har många fina bilder. Tänkte sätta tänderna i den sist för att få ut så mycket som möjligt av råden!

Än så länge har jag klarat av Pressa läpparna här och Tyst Hav. Den första är nog ingen bok jag själv skulle valt egentligen men är ändå glad att jag läste den. Historien är ganska tragisk och beskriver på ett dramatiskt men fint sätt hur ett förhållande kan börja på ett underbart vis men sluta dessto sämre. Kvinnan i berättelsen hamnar i ett destruktivt förhållande men inser det inte förrän det är för sent. En bok som jag nog kommer att komma ihåg ganska länge faktiskt. Tyst Hav var en mycket intressant och uppväckande bok som fått mig att se på fisk, fiskätande och haven på ett helt annat sätt! Förstår att den fått så många priser och beröm som den fått! För mig var boken dock en liten kamp att ta sig igenom... kanske pga att författaren tar med så mycket siffror och andra hänvisningar. Med lite tålamod, en och annan kopp kaffe och tandgnissel (nej så illa var det inte) blev den färdig förra månaden. Jag rekommenderar den varmt iaf, i värsta fall en liten varning måhända om man absolut inte vill få sin syn på fisk och fiske förändrad...

Jag fortsätter att beta igenom min hög och lägger upp fler inlägg här efterhand, god läsning till alla så länge!

1 kommentar:

  1. Varmt välkommen Carramellen! Det var ju på tiden att du fick tummarna loss ;) Nejdå. =) Jättekul att vi fortsätter öka till antalet trots att vi snart är halvvägs tidsmässigt.
    Ska bli intressant att höra vad du tycker om dina böcker!

    SvaraRadera