söndag 1 mars 2009

Gottigott!

Jag måste erkänna att jag inte ägnat lika mycket tid åt att laga recept ur februari månads receptprojekt som jag gjorde med januaris drinkbok. Detta helt enkelt av häsloskäl. Jag valde ändå en månad då vi hade flera tillfällen att bjuda på fika, men det blev över vid samtliga och även infrysta godsaker har en tendens att käkas upp snabbt. För nyttigt kan man inte påstå att något är i Hannah Kaminskys veganska sötsaksbok My Sweet Vegan. Men jag bläddrat flitigt i boken och dreglat över de vackra bilderna, och de saker jag lagade blev underbart goda (ett fjärde recept kommer att lagas under mars, tror jag):

Nedan har ni Wasabimuffins, Jordnötsbomber och en Mochatårta. Bilderna i boken är mer smickrande än mina och ni kan också dregla över bilderna i bokens Flickr-grupp.

Jag läste en intervju med författarinnan till den här boken för ett tag sen. Hon är inte gammal. Hon började med bakprojektet i college och tog foton mm själv. Imponerande. Det är läckert, vackert och gott. Hon har talang, tjejen, även om jag nog inte lockas av precis alla recepten i boken, men det är det ju sällan man gör. Där finns dock gott om sådana med choklad och de är ju alltid värda ett försök eller två. =)

Nackdelen med boken - utöver att mer eller mindre allt i den är onyttigt då - är att den är av amerikansk författare skriven för en amerikansk publik, vilket innebär att vissa ingredienser är svåra att få tag i; Mallomars fick jag inte tag i (kanske kunde nätshoppat) t ex, men jag hittade gott om andra recept som var fullt möjliga. Jag har flera amerikanska receptböcker och hade därför många specialingredienser hemma (maple syrup, baking soda, vanilla extract...), annars kan det kanske också bli lite dyrt att köpa flera av dem på en gång. Många recept går dock som sagt att laga med svensk ingredienser och i andra recept kan du försöka byta ut.

Jag är glad över att ha bekantat mig bättre med My Sweet Vegan under februari och ser nu fram emot mars kandidat: den av mina raw food-böcker som hittills blivit använd minst: Ani's Raw Food Kitchen. Ska bli kul!

(Det är bara att hänga på om du också känner för att lära känna någon av dina kokböcker lite bättre. Laga och bläddra och fota om du har lust).

1 kommentar:

  1. Jag kan intyga att bakverken var goda, särskilt mochatårtan!

    SvaraRadera